Badanie słów kluczowych to najważniejsza część SEO od tego powinno się zacząć. Dobrze dobrane słowa kluczowe dla pozycjonowania strony, sprawią, że odniesiesz sukces, natomiast źle zaplanowana kampania nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.
Efektywność kampanii uzależniona od wielu czynników, a jest m.in. dobrze zoptymalizowana strona internetowa zawierająca bogate oraz unikalne treści, odpowiednio dobrane nagłówki h1-h6, pozycjonowanie strony przez firmę pozycjonerską, jak również pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych.
Myśl jak klient
Aby wybrać właściwe frazy kluczowe z dobrymi wynikami, czyli konkurencyjne, myśl jak twój klient. Wyszukiwanie typu "fryzjer" bardzo różni się od zapytania "fryzjer Warszawa". Jedna fraza jest frazą globalną, druga lokalną. Oczywiście wszystko zależy od tego, z jakiej branży będzie pozycjonowana strona bądź sklep. Jednak w tej sekcji omówimy lokalny biznes, a będzie nią firma fryzjerska.
a) Jeśli świadczysz usługi lokalnie, nie wybieraj słowa kluczowego do pozycjonowania "fryzjer" jest to fraza ogólna i choć ma dużą konkurencyjność tzn. jest często wyszukiwana, to niekoniecznie będzie generować zyski dla twojej branży. Będą odwiedziny z tej frazy na twoją stronę, ale duża część tych wejść będą to puste wejścia, a tym samym w statystykach Google Analytics będzie widoczny spory współczynnik odrzuceń.
b) Słowo kluczowe "fryzjer" wpisywane do wyszukiwarki Google nie oznacza wcale, że ktoś szuka usługi fryzjerskiej, duża część do szukanie ogólne tak samo, jak np. słowo "torty", ktoś, kto wpisuje taką frazę, najprawdopodobniej szukać będzie inspiracji, zdjęć z tortami itp. Natomiast jeśli będzie chciał zamówić tort, wpisze frazę "torty Warszawa" "torty sklep" "torty gdzie kupić" itd. Tak samo jest z naszą frazą omawianą wyżej.
c) Dlatego też jeśli posiadasz firmę lokalną, wybieraj frazy dopasowane i lokalne jak np. "fryzjer Warszawa" "stylista fryzur Warszawa" masz 100% pewność, że osoba która wpisuje te frazy, szuka właśnie usług w tych okolicach. Dla ciebie, jako właściciela firmy, klient mieszkający na drugim końcu Polski przez słowo "fryzjer" trafi na twoją stronę — nie będzie twoim klientem, bo oczywiste jest, że specjalnie nie przyjedzie z innego miasta do ciebie, jeśli odległość jest tak duża.
Słowa kluczowe dobrze dopasowane, generują najbardziej wartościowy ruch dla twojej witryny.
d) Słowa kluczowe powiązane z marką tj. fryzjer Warszawa "xx" gdzie w miejscu x będzie nazwa firmy. Klienci będą wpisywać takie kombinacje w przypadku:
- korzystali z usług twojej firmy i chcą skorzystać ponownie;
- twoja firma została im polecona i szukają właściwego adresu strony internetowej;
- natrafili na nazwę twojej firmy gdzieś w internecie i chcą dowiedzieć się czegoś więcej o firmie;
Narzędzia pomocne w doborze słów kluczowych
Bardzo fajnym narzędziem jest planer słów kluczowych od Google, gdzie możesz wyszukać nowe słowa kluczowe dla twojej branży bądź sprawdzić już konkretne słowa kluczowe i liczby wyszukiwań dla danej frazy i prognozy.
Narzędzie Google Keywords Planner jest darmowe i wstępnie pomaga zorientować się odnośnie trendów w wyszukiwarkach.
Sprawdź słowa kluczowe na stronie konkurencji
Szukając fraz kluczowych dla swojej witryny, sprawdź również słowa kluczowe konkurencji. Przeprowadź badania, analizując kilku swoich największych konkurentów. Frazy kluczowe, które umieszczają u siebie i na które pozycjonują swoją witrynę, prawdopodobnie również powinny znaleźć się i u ciebie. Oczywiście tylko te, które pasują do twojej oferty.
Nie zapomnij o optymalizacji strony
Wybrane słowa kluczowe muszą się znaleźć na stronie internetowej w różnych jej częściach, oczywiście nie może to być masło maślane, gdzie będą one poupychane bez ładu i składu i będą wyglądać sztucznie, bo może to przynieść wręcz odwrotny skutek. W skrócie, słowa kluczowe powinny być zawarte w publikowanych treściach na stronie, a dokładnie:
- Nagłówek H1;
- Nagłówek H2 - jednak nie wszystkie, wystarczy kilka;
- W treści — pamiętaj, aby używać również synonimów i różnych odmian, wtedy treści będą wyglądać naturalnie dla Klienta, a Google na pewno to doceni;
- Meta tytuł
- Opis Meta (meta description) - dobrze uzupełniony opis ma bardziej wpływ na CTR niż na czynnik rankingowy.
Treści z długiego ogona tzw. frazy Long Tail
Słowa kluczowe z długiego ogona mają mniejszą ilość wyszukiwań, ale są dokładne i również przyniosą twojej firmie korzyści, bo tych fraz pozyskasz klientów.
Zalety z pozycjonowania Long Tail to m.in.
- szybki efekt pozycjonowania;
- dokładne frazy pozwalają na dotarcie do konkretnej grupy odbiorców, a co za tym idzie, zwiększa się ilość ruchu;
- pozycje strony wypracowane na ten długi ogon, przez długi czas pozostają stabilne;
- zwiększa się czas przebywania użytkowników na stronie.