Najważniejszym zadaniem, jakie masz do dyspozycji jako klient, jest znalezienie odpowiedniego projektanta stron internetowych. Jednak na tym twoja praca się nie kończy. Sprawdź, na co zwrócić uwagę.
Klienci są ważnymi interesariuszami w procesie projektowania stron internetowych. Klient to nie tylko osoba fizyczna lub firma, która płaci za projekt strony internetowej. Sukces lub porażka strony internetowej ma dla klienta największe znaczenie, bo od tego zależy, w jakim kierunku rozwinie się jego biznes.
Najważniejszym zadaniem, jest znalezienie odpowiedniego projektanta stron internetowych. Ale twoja praca na tym się nie kończy. Musisz być świadomy, czy projekt strony internetowej zmierza w dobrym kierunku, w przeciwnym razie skończysz z witryną, która nie spełni twoich oczekiwań, a najgorszym przypadku także jej docelowych użytkowników.
Dlatego Twoim zadaniem jest pamiętanie o kilku nakazach i zakazach, aby mieć pewność, że uzyskasz odpowiednią witrynę internetową, która zapewni Ci klientów, a co za tym idzie wzrost ze sprzedaży.
Wskazówki dla Klienta na etapie projektowania strona
Zaufaj Projektantowi
Jeśli wybrałeś projektanta do swojego projektu, postaraj się mu zaufać. Solidna współpraca między projektantem, a klientem opiera się na zaufaniu. Warto pamiętać, że projektanci są zarówno kreatywni, jak i technicznie bystrzy, co oznacza, że słuchanie ich sugestii, jeśli mają solidne podstawy, ma sens. Ty, jako klient możesz widzieć niektóre rzeczy inaczej, projektant stron natomiast często widzi więcej.
Ty, możesz mieć świetny pomysł na swoją witrynę, ale oni mogą mieć lepszą koncepcję, która jest znacznie bardziej imponującą z zachowaniem użyteczności i funkcjonalności.
Zaufaj instynktowi
Po całym wysiłku włożonym w ocenę konkurencyjnych witryn, analizę ich mocnych i słabych stron, próbę zrozumienia użytkowników oraz ich oczekiwań wobec Twojej witryny, nadal będziesz mieć wątpliwości, czy wybrana przez Ciebie koncepcja projektowania stron internetowych jest dobra, czy nie.
Jak więc upewnić się, że będziesz w stanie dokonać właściwego wyboru, czy nie?
Oprócz wykorzystania dostępnych informacji, w podjęciu decyzji powinien ci pomóc również instynkt. Jeśli czujesz, że coś jest w porządku, idź w tym kierunku. Nie kieruj się tylko i wyłącznie tym, że coś podoba Ci się na stronie konkurencji, bo to, że konkurencja tak ma, wcale nie znaczy, że tak jest dobrze i nie wiesz, czy to się sprawdzi na Twojej witrynie.
Zawsze staraj się myśleć jak klient, który będzie przeglądał Twoją stronę. Nie wybieraj rozwiązań na zasadzie "bo mi się podoba", pomyśl, czy klientom spodoba się również. Strony nie budujesz tylko dla siebie, ale przede wszystkim dla klientów. Dlatego też wiele rzeczy ma znaczenie, kolory, czcionki, rozmieszczenie poszczególnych informacji itp.
Czego unikać, aby nie utonąć?
Nie pozwól, aby Twój osobisty wybór przeszkodził w świadomym podejmowaniu decyzji
Podczas procesu projektowania stron internetowych wiele razy okaże się, że Twoje osobiste preferencje dyktują podejmowanie decyzji. Możesz być absolutnie zakochany w nagłówkach wideo na stronach internetowych i chcesz czegoś podobnego na swojej stronie, bo widzisz, że tak ma konkurencja bądź inne strony, które działają w innej branży.
Na początku może to brzmieć jak dobry pomysł, ale co, jeśli twój projektant powie ci, że użycie nagłówka wideo będzie drogie, a co ważne zabije szybkość witryny? Jeśli nadal upierasz się przy korzystaniu z nagłówków wideo, będziesz obniżać wydajność witryny. To bardzo zły pomysł.
Wyżej pisaliśmy o kierowaniu się instynktem, ale uleganie osobistym preferencjom to nie to samo, co pozwolenie instynktowi na podjęcie decyzji za ciebie. To pierwsze może doprowadzić do projektowej katastrofy.
Nie zgadzaj się na każdą sugestię projektantów
Ta wskazówka może ci się wydawać sprzeczna z tym, co napisaliśmy wcześniej o zaufaniu do projektanta. Ale jeśli dobrze się nad tym zastanowić, zaufać projektantom i zgodzić się na każdą ich sugestię, to dwie bardzo różne rzeczy.
Branża projektowa ma trzy rodzaje projektantów:
- Renomowani projektanci, którzy spełniają branżowe standardy zaufania i profesjonalizmu. Takie firmy mają dużo pozytywnych opinii, a w tych opiniach pojawiają się informacje, że można liczyć na pomoc i doradztwo. Opinie w stylu "Polecam, jest ok" nic nie wnoszą. Sprawdź, czy te opinie wnoszą coś więcej niż tylko kilka słów.
- Projektanci latający nocą, którzy chcą szybko zarobić i nie próbują nawet poznać branży klienta. Nie służą wsparciem na etapie projektowania. Wiedza o projektowaniu stron jest również słaba.
- „Dobrzy Projektanci”, którzy chcą wycisnąć ze swoich klientów ile się da i troszkę jak w puncie 2 nie bardzo ich interesuje, czy nowa funkcjonalność będzie potrzebna, czy nie.
Musisz trzymać się z daleka od takich wykonawców jak w punkcie 2 oraz 3. Jeśli jednak wybierzesz takich projektantów do swojego projektu bądź bardzo ostrożny z sugestiami, które proponują. Każdy nowy pomysł, który polecają, powinieneś zweryfikować pod kątem „kosztów”. Jeśli uważasz, że ta propozycja zwiększa koszty projektu, trzymaj się od niej z daleka.
Kluczem tutaj jest myślenie, zanim skoczysz, a nie skakanie, zanim pomyślisz. Jeśli dobrze wykonasz tę część, nie napotkasz żadnych problemów.
Kilka dodatkowych wskazówek, czym się kierować przy wyborze firmy znajdziesz tutaj "Jak wybrać wykonawcę do budowy strony - czym się kierować?"