User Experience to ważny element podczas projektowania strony internetowej. UX w centrum stawia przede wszystkim użytkownika. Obejmuje wszystkie aspekty interakcji klienta z firmą, jak również jej produktami.
Dobrze zaprojektowana strona spełnia potrzeby użytkowników bez przeszkód i kłopotów. Zatem ważnym aspektem podczas projektowania strony jest m.in. zbudowanie witryny, która będzie miała łatwą oraz intuicyjną nawigację, jasny przekaz informacji dla klienta, jak również dostosowanie strony do urządzeń mobilnych.
Odpowiednia nawigacja sprawi, że potencjalny klient zostanie na twojej stronie dłużej, a to zwiększa szanse, że skontaktuje się z firmą.
Co uwzględnia UX design na stronach internetowych
- interfejs użytkownika (zakładki, przyciski, menu)
- wygląd strony (design, kolorystyka, czcionki)
- treść oraz układ informacji na stronie (linki, teksty)
- funkcjonalność (zatem to jak działa strona, czy jest łatwa w użytku)
- użyteczność (dostępność strony, czytelność informacji zawartych w witrynie)
- interakcje (animacje na stronie w granicach rozsądku oczywiście).
Doświadczenie użytkownika i branding idą w parze
Branding i UX tworzą nierozerwalny związek. Reputacja marek, która ma ugruntowaną pozycję na rynku może zostać nadszarpnięta przez witrynę internetową, która jest okropna dla użytkowników (niewygodna jeśli chodzi o nawigację, prostotę odnalezienia potrzebnych informacji). Z drugiej strony, rozwijająca się firma może zyskać na popularności dzięki łatwej w nawigacji i funkcjonalnej obsłudze strony. Branding i user experience dotyczą percepcji i oba muszą być spójne, aby firma mogła odnieść sukces. Strona internetowa jest wizytówką firmy, dlatego też powinna zostać zaprojektowana z dbałością nawet o najdrobniejsze detale.
Cele biznesowe częścią procesu UX podczas projektowania strony
Nowa witryna internetowa na pewno musi pasować do strategii biznesowej. Zarówno treść, jak i funkcjonalność muszą łączyć się, aby stworzyć zapamiętaną markę. Zespół projektowy musi nie tylko być ekspertem w zakresie myślenia projektowego, ale także rozumieć większe cele marketingowe firmy. Należy określić rodzaje działań, które użytkownik ma podjąć, a może to być zakup produktu, rejestracja na stronie czy wypełnienie formularza z prośbą o więcej informacji.
Użyteczność strony internetowej i doświadczenia użytkowników
Intuicyjna nawigacja na stronie internetowej jest kluczowe, aby pomóc użytkownikowi odnalezienia bez przeszkód potrzebnych informacji. Skomplikowane czy frustrujące przejścia nie zyskają uwagi użytkownika, a ty stracisz klienta.
Projektant strony jeszcze przed jej budową musi postawić się w sytuacji użytkownika końcowego. Musi znać motywacje i bolączki użytkowników, co im się podoba, a co nie. Podczas projektowania stron trzeba oceniając ją oczami użytkownika, a dodatkowo przewidzieć najlepsze sposoby poruszania się po witrynie.
Mózg człowieka jest tak zaprogramowany, że woli porządek od chaosu i nieważne jest to, czy jest to książka, którą czytamy, film, który oglądamy czy strona internetowa, na której szukamy potrzebnych informacji. Przeglądając stronę, klient musi zrozumieć, w łatwy sposób dostrzec co firma chce mu przekazać.
Zatrzymaj użytkowników na stronie, zadbaj o jej nawigację i strukturę
Moda, aktualne trendy zmieniają się często. Coś się pojawia, potem nastaje nowe i tak też jest w projektowaniu stron internetowych. Oczywiście wygląda strony ma duże znaczenie, szczególnie w połączeniu z dobrym UX, ale zamiast skupiać się na najmodniejszym projekcie internetowym, lepiej stworzyć coś, co nigdy nie odbiega od tego, czego chcą użytkownicy końcowi. Jest to łatwość użycia, nawigacji, jasny przekaz.